Eveline & Sandra in Nepal!

Gearriveerd in Kathmandu!

Gistermiddag zijn we na een lange, vermoeiende vlucht gearriveerd in Kathmandu. Nadat we slechts 1 stap buiten het vliegveld hadden gezet, realiseerden we ons het: We zijn er nu echt! Een paar tientallen taxi's sjeesden rond en toeterden naar ons, omdat ze ons een lift aan wilden bieden. Terwijl een politieagent ons probeerde weg te fluiten, probeerden wij tussen de 100 bordjes aan de overkant, onze namen te ontdekken. Op de achtergrond bergen en nog eens bergen... Namaste in Nepal!

We slapen bij een gastgezin in Pepsi Cola Town, vernoemd naar de Pepsi fabriek in de wijk. De mensen zijn erg aardig en Keshab en zijn tienjarige dochter spreken ook nog eens goed Engels! Zijn vrouw, zoon en moeder niet, maar zijn wel erg gastvrij. We werden verwelkomd met een Nepalese maaltijd, Daalbhat, gekookte rijst met linzensoep geserveerd met een vegetarische groentencurry. Erg lekker, maar pittig. Daarna hebben we tot onze verbazing mugloos geslapen.

Vanmorgen begon de dag al vroeg: de mensen staan hier tussen 5 en 6 uur 's ochtends op. Gelukkig konden wij tot 7 uur blijven liggen. Bij het ontbijt genoten we van rijst, soep, ei en aardappelen. We zaten met drie verschillende culturen aan tafel: 4 Koreanen (die met stokjes aten), 2 Nepalezen (die met hun rechterhand eten) en wij (gewoon met mes en vork). Het gastgezin verhuurd namelijk 7 kamers, blijkbaar op dit moment ook nog aan een paar andere Nederlanders.

Hierna hebben we onze eerste woordjes Nepalees geleerd en we moeten bekennen dat we na deze hectische dag weer het meerendeel vergeten zijn. Heel belangrijk is: 'Bujhina' (spreek uit als boe-dzjie-na), wat 'Ik begrijp het niet' betekent. We hebben in het vrijwilligerswerkkantoor VSN al veel internationale vrijwilligers en Nepalese medewerkers ontmoet. Erg leuk! Hierna gingen we met Ishwor op pad om te lunchen en daarna de stupa van Bodhnath te bewonderen. Deze Stupa is een Boeddhistische tempel, waaromheen allemaal Tibetaanse kloosters staan. Hiervan hebben we er twee van binnen mogen bekijken. Allemaal erg kleurrijk en mooi.

We zullen even kort 'schetsen' hoe het er in de stad Kathmandu aan toe gaat: Overal rijden stampvolle busjes rond, die tot op het dak toe gevuld zijn (letterlijk). De politie gooit deze mensen er zo nu en dan af. Verder hoor je echt elke seconde getoeter van motoren (zonder helm natuurlijk en die ook helemaal volgepropt zijn) en Toyata's en TATA's (Femke, zullen we er een voor je meenemen?). De stad is op dit moment trouwens half-leeg vanwege een festival en we willen niet weten hoe druk het is als iedereen aanwezig is! Zo nu en dan loopt er een heilige koe voorbij, of een geit die wordt uitgelaten aan een touwtje. Later hoorden we van onze gids dat ze geslacht worden voor het festival. Overal zie je kleine winkeltjes, ook volgepropt, met echt alles. We zijn alvast bezig met een shopping-list voor de dag voor vertrek naar Nederland. Bij tempels kan je echter een beetje ontsnappen aan de hectiek. Het is een heel diverse stad: mooie, spectaculaire huizen, maar echter ook krotten en overal wordt afval gedumpt, dat door straathonden met plezier opgegeten wordt.

Dit was het even voor nu. Morgen laten we ons weer verrassen door deze energieke stad!

Nina

Leuk om te lezen! Ik ben blij dat jullie gastgezin aardig is en dat het tot nu toe allemaal goed is gegaan :) Het klinkt alsof de stad een beetje een zooitje is (wel met mooie tempels dan) :p
Enjoy the adventure!
xx

Naomi

Ik ga al jullie verhalen bij houden! Wat fijn dat het eerste moment in Nepal goed is bevallen. Ik zie dat je je boedhistische cursus nu mooi kan gebruiken!

Heel veel plezier :)

Liefs Naomi

Mireille

Lieve San en Eveline,

Wat leuk om zo jullie verhalen te lezen! Fijn om te horen dat jullie goed zijn aangekomen, en al veel nieuwe indrukken op hebben gedaan.
Je zal wel niet veel tijd hebben om dit blog veel bij te houden, maar ik zal zeker zo af en toe kijken of er weer iets nieuws op staat.

Ik wil jullie een hele mooie tijd toewensen. Doe veel mooie indrukken op, die je mee terug naar Nederland kan nemen, en vooral: Geniet ervan!

Liefs,

Mireille

Becky

Wat leuk om zo jullie verhalen te lezen!
Ik hoop dat jullie erg veel plezier hebben, en veel leuke ervaringen op doen.

xx Becky